مهمترین ملاک ها برای خرید فرانچایز چیست؟
مقدمه:
در این مقاله به چندین مبحث مهم هنگام خرید یک فرانچایز اشاره خواهیم کرد. مسلم است که خرید یک فرانچایز برای فردی که هیچ گونه تجربه ای در این زمینه ندارد می تواند فرایند دشواری به نظر برسد.

تعریف فرانچایز:
فرانچایز حق امتیازی است که به شما داده می شود تا بتوانید از نام و علامت تجاری، شهرت و اعتبار و همچنین تبلیغات و پروموشن های فرانچایزدهنده استفاده کنید. در قبال این حق مبلغی مشخص طبق قرارداد بسته شده به فرانچایزدهنده تعلق خواهد گرفت.
انواع فرانچایز:
امروزه فرانچایز یا نمایندگی محصولات و خدمات در حوزه های مختلفی انتقال می یابد که عموم مردم با فرانچایز در حوزه رستوران، کافی شاپ و فروشگاه های زنجیره ای آشنا هستند. از حوزه های دیگر می توان به موارد مختلفی نظیر صنایع نوشیدنی، خدمات در حوزه کودکان و سالمندان، خدمات در حوزه نظافت منازل، گردشگری، پزشکی، باشگاه های ورزشی و تناسب اندام و دیگر موارد اشاره کرد.

نکات مهم خرید فرانچایز:
- تحقیق در مورد تقاضا:
یکی از مهمترین نکاتی که هنگام خرید یک فرانچایز باید به آن توجه کنید تحقیق در مورد تقاضاست. اینکه در منطقه مورد نظر شما تقاضای کافی برای آنچه قصد فروشش را دارید وجود دارد؟ آیا تقاضا برای محصول شما به صورت سالانه یا فصلی است؟ آیا در تقاضای موجود می توان شاهد رشد در آینده بود؟ آیا در این منطقه خدمات شما منحصر بفرد خواهد بود یا آنکه رقیبان زیادی دارید؟
- بررسی رقبا:
پس از مرحله اول به گام دوم می رسیم که بررسی رقبای شماست. شرایط رقبای شما در منطقه به چه نحو است؟ آنها خدمات را در حال حاضر با چه کیفیت و قیمتی ارائه می دهند؟ و تمامی موارد مربوط به رقبا را باید بررسی کنید.
- بررسی هزینه ها:
یکی دیگر از موارد مهم هنگام خرید یک فرانچایز بررسی هزینه های آن می شود. باید مطمئن شوید که آیا از عهده مخارج یک فرانچایز تا سوددهی آن برمی آیید.
- توانایی های مدیر:
با توجه به گام 3 متوجه شدید که یکی از مهمترین ملاک های هنگام خرید فرانچایز توانایی های مدیر این فرانچایز خواهد بود. باید از نظر توانایی های مدیریتی و همچنین توانایی هایی فنی و مهارت های لازم جهت اداره یک فرانچایز برخوردار باشید.
- اعتبار برند:
از دیگر ملاک های مهم خرید یک فرانچایز نام و اعتبار برند مورد نظر شماست. اینکه نام تجاری فرانچایز چقدر محبوب است بسیار امر تاثیرگذاری خواهد بود. پس قبل از خرید فرانچایز حتما بایستی مواردی مانند محبوبیت این نام تجاری، نظرات مصرف کنندگان در خصوص این برند را بدانید.
- آموزش و پشتیبانی:
هنگام خرید یک فرانچایز آموزش هایی به شما انتقال خواهد یافت. اینکه چقدر مورد پشتیبانی و حمایت قرار می گیرید و سطح و کیفیت آموزش ها می تواند موارد مهمی برای تصمیم گیری شما باشد.
- مهارت و تجربه فرانچایزدهنده:
اینکه فرانچایز دهنده دارای تجربیات غنی باشد می تواند در موفقیت آینده شما بسیار تاثیر گذار باشد. پس هنگام خرید فرانچایز حتما به میزان مهارت و تجربه فرانچایزدهنده دقت داشته باشید.
- برنامه های توسعه ای:
از موارد مهم دیگر هنگام بررسی شرایط فرانچایز دهنده این است که آیا این برند قصد رشد و توسعه تجاری خود در آینده را دارد. آیا برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای خود دارد.
- موقعیت مکانی:
موقعیت مکانی یک فرانچایز می تواند یکی از مهمترین ملاک های خرید فرانچایز به حساب آید. اینکه آیا شما با خرید این فرانچایز در این مکان از امتیازات خاصی برخوردار می شوید یا خیر
- مفاد قرارداد:
هنگام بستن قرارداد حتما دقت کنید که اولا زمان قرارداد چه مدت است و اینکه شرایط خرید حق امتیاز و یا تمدید آن در قرارداد ذکر شده باشد.
- محدودیت ها:
همیشه دقت داشته باشید که هنگام خرید فرانچایز مجموعه ای از محدودیت ها نیز ممکن است که به واحد شما انتقال پیدا کند. از جمله محدودیت ها و قوانینی در زمینه قیمت گذاری، کیفیت کالا یا خدمات، نوع تبلیغات، ساعات کاری شما و مهمتر از همه قیمت گذاری شما که حتما باید دارای یک استاندارد خاص باشد.
دیدگاهتان را بنویسید